Viadat

Het herontwerpen van een bestaande integratie tussen een shuttlesysteem en SAP EWM

In 2024 begon 4SCM met het herontwerpen van een bestaande integratie tussen een shuttlesysteem en SAP EWM, die door een vorige implementatiepartner was geïmplementeerd. De shuttle draaide al meer dan 20 jaar en was oorspronkelijk gebouwd en geïmplementeerd voor een ander WMS-systeem. Vanwege de fundamenten van de destijds gekozen architectuur, was de complexiteit van de integratie van de shuttle met SAP EWM hoog. Er waren drie hoofdstromen geïdentificeerd binnen de shuttle; inkomend, order verzamelen en voorraadtelling. De belangrijkste reden waarom een compleet herontwerp nodig was, was omdat de vorige partner het shuttle systeem als een ‘black box’ had geïntegreerd, waardoor de voorraad tussen EWM en Viadat niet synchroon liep vanwege het feit dat voorraadverschillen, fysieke voorraad en pick verschillen niet werden gecommuniceerd.

 

Rol

Als implementatiepartner voor SAP EWM was 4SCM verantwoordelijk voor het overzien van de implementatie van de integratie tussen Viadat en EWM, het waarborgen van een naadloze integratie en optimalisatie van de magazijnprocessen. Daarnaast was de belangrijkste eis het synchroon houden van de voorraad tussen EWM en Viadat.

 

Aanpak  

Onze aanpak begon met het identificeren van de benodigde bedrijfsprocessen binnen de shuttle. Van daaruit werd duidelijk dat het grootste probleem de voorraadverschillen tussen EWM en Viadat waren. In nauwe samenwerking met de business werd besloten om het EWM-systeem leidend te maken en eventuele voorraadafwijkingen tussen EWM en Viadat direct te corrigeren, en te communiceren via een nieuwe interface voor voorraadtelling.

Technisch hebben we de ontwikkelingen gespecificeerd en gebouwd, waarbij de focus lag op een correcte en stabiele interfacing tussen EWM en Viadat. Toen de ontwikkeling was afgerond, werden er meerdere testfasen uitgevoerd en, het belangrijkste, werd de oplossing gevalideerd in het magazijn zelf. Na de officiële ‘go’ zijn de stamgegevens en de voorraadmigratie uitgevoerd. We leidden ook het go-live proces als implementatiepartner van het project, zodat mogelijke problemen onmiddellijk konden worden geïdentificeerd.

 

Resultaat  

Ondanks de aanzienlijke veranderingen voor het bedrijf, zowel op het gebied van processen als technologie, zijn er na de go-live geen noemenswaardige problemen naar voren gekomen en is het proces beter beheersbaar, volledig systeemgestuurd en transparant geworden. Het systeem was direct na de go-live weer volledig operationeel.

 

Overkoepelend belang  

Het is belangrijk om te zeggen dat de shuttle niet alleen werd gebruikt voor inkomende en uitgaande processen, maar ook nauw geïntegreerd is met andere bedrijfsprocessen zoals productie en retouren. Onze samenwerking met zowel de business als de technische consultant van Viadat zorgde voor een succesvolle implementatie die voldeed aan de specifieke behoeften van de klant.